Sportiga utmaningar

Sportutmaningar är riktigt kul! Både de som avskyr sport och träning och de som älskar det kan ha glädje av en utmaning som kan verka sporrande och motiverande. Dock gäller det att lägga utmaningen på en nivå som passar båda. Har man väldigt olika förutsättningar för att lyckas blir oftast utmaningen inte så rolig och då kanske man ska tävla mot varandra i något annat än sport istället.

Konditionsutmaningar – Här finns egentligen inga gränser för hur långt man kan dra utmaningen. Man kan tävla i alltifrån vem som tar sig runt joggingspåret på snabbast tid till att utmana varandra att springa ett Marathon eller vem som gör flest löprundor under ett år.

Ska man springa på tid kan man antingen springa tillsammans och se vem som orkar springa fortast runt spåret, eller så kan man springa en och en och då får den andre jaga tiden som den första personen satte.

En sådan här utmaning kan verkligen vara kul om man vill stretcha på sina gränser men behöver motivation till att göra det. Tänk dock på säkerhet och hälsa, utmaningen får inte gå ut över ditt välbefinnande. Är du sjuk eller skadad och behöver vila så måste detta tas hänsyn till i utmaningen. Bestäm på förhand hur ni ska lösa sådana situationer om ni bestämmer er för att ha en långvarig tävling, exempelvis om vem som gör flest joggingrundor under ett år. Ett förslag är helt enkelt att räkna bort alla dagar man är sjuk från den totala summan av årets dagar och sen räkna ut ett snittvärde.

Glöm inte bort att stretcha före och efter varje motionspass så att du är väl uppvärmd!

Racketsporter – Att tävla mot varandra i tennis eller badminton kan vara jättekul! Själv tycker jag badminton är en superbra sport och perfekt att utmana andra i. Squash kan man också tävla i.

Bowling – Bowling är en jättebra aktivitet. Den passar nästan alla oavsett fysiska förutsättningar. Välj ett klot som har en bra vikt och storlek för dig och din hand. All poängräkning sker automatiskt och man kan se hur man ligger till på en skärm som är uppsatt vid ens bana. Den som har flest poäng efter 12 spelade serier vinner.

Om man vill kan man istället för att räkna poäng kora den som har flest spärrar till vinnare eller den som har flest strikes som vinnare.

Innan utmaningen börjar bör man läsa på om reglerna, då blir det roligare att spela! Man kan också komma överens om att köra en uppvärmningsomgång innan man drar igång själva tävlingen. Men detta är helt upp till utmanarna att själva komma överens om hur de vill göra.

Själv rekommenderar jag verkligen en provomgång, för då kan båda spelarna känna efter om skorna sitter som de ska och testa ut vilket klot de tycker passar bäst.

Mer om olika typer av sportutmaningar längre fram i bloggen. Dessa var bara några förslag som jag själv tycker är roliga.